Nástroje na manipuláciu spoločnosti: č.1 Propaganda

Autor: Jan Novak | 2.2.2016 o 10:16 | Karma článku: 4,56 | Prečítané:  560x

Dnes sa pozrieme na nástroj na manipulovanie spoločnosti, v obľúbenosti druhý no časom overený a veľmi účinný.

Existuje porekadlo: "stokrát opakovaná lož sa stane pravdou". Už naši predkovia vedeli, že propaganda funguje. Poďme sa na ňu pozrieť podrobnejšie.

Dôvod prečo propaganda funguje je spôsob ako náš mozog spracúva informácie. Každú informáciu považuje za pravdivú až potom ohodnotí jej pravdivosť. Ďalšou vlastnosťou je, že vytláča negatívne spomienky. A Výsledok? Po čase zabudneme na ”negatívny”  kontext, ktorý potvrdzoval, že informácia bola nepravdivá. A môže sa stať, že informáciu budeme podvedome považovať  za správnu.

Dobre je to ilustrované na jednom pokuse z druhej svetovej vojny. Vedci chceli zlepšiť bojovú morálku vojakov a tak im púšťali rôzne propagandistické filmy o vojne. Bohužiaľ vojaci nereagovali, lebo vedeli, že je to propaganda. Bojová morálka sa nezlepšila. Po určitom čase sa vojakom z pokusnej skupiny zlepšila bojová morálka.  Podvedome začali veriť myšlienkam z filmu. Ten film sa im snažil nanútiť na 99 percent negatívnu myšlienku, že majú isť bojovať a zomrieť. Za cenu 1 percentnej pozitívnej výhody napríklad, že na nich potom letia baby a majú nejaké spoločenské postavenie.

Tak som sa nad tým zamyslel, či to mohlo v skutočnosti fungovať. Musel som smutne skonštatovať, že áno.  Je to úplne strašné. Pomocou tejto metódy dokážete nanútiť ľuďom aj úplne chorú a nesprávnu myšlienku Stačí nájsť nejaké 1 percentne pozitívum a trochu ich citovo povydierať. A aj ta najdiabolskejšia myšlienka prejde.  Na začiatku sú úplne proti, ale po čase si povedia je to OK.

Každý z nás to zažil veľakrát hlavne v reklame. Stokrát denne vidíme reklamu na výrobok s absurdným sloganom o ktorom vieme, že nie je pravdivý a aj tak si ho po čase v obchode kúpime. Pred minulými voľbami jeden politik v kuse hlásal, že nemá zmysel voliť opozíciu, lebo nedokáže vládnuť. A vyhral voľby s obrovským náskokom lebo voliči opozície aj kvôli tomuto ostali doma.

Práve teraz, ako aj v minulosti , prebiehajú ukážkové príklady tejto taktiky, či už na domácej scéne alebo celoeurópskej.  Keď sa vyslovene zlý nápad snažia pretlačiť za cenu pochybných 1 percentných výhod a citového vydierania.  Ak sa Vám bude chcieť môžete skúsiť uviesť  ďalšie konkrétne príklady v diskusii.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kto zneužije urgentný príjem zaplatí desať eur, navrhuje Drucker

Viac ako 70 percent výjazdov záchraniek k pacientom, ktorých dovezú na nemocničnú pohotovosť, je podľa analytika zbytočných.

KOMENTÁRE

Plátanie dier v zdravotníctve

Rizikom sú príhody s fatálnym následkom, ktoré imidž dobrej reformy neurobia.

ŠPORT

Asociácia dala lyžiarkam ultimátum, výsledok je neistý

Znepriatelené strany sa nevedia zhodnúť.


Už ste čítali?